Dag 20 – Mesa Verde Nationalpark

I dag skulle vi besøge nationalparken Mesa Verde. Det er en park som jeg havde glædet mig rigtigt meget til at se. Den er ikke så kendt som nogle af de andre nationalparker, men den er stor og har en masse interesant historie. Primært vedrørende husene der er bygget ind i klippe væggene.

Vi stod tidligt op, så vi kunne være i parken inden klokken ni. Vi skulle købe billetter til den eneste guidede tur som parken har i april måned (de havde flere samme dag men til samme område). Da vi sad og spiste morgenmad bemærkede vi at det regnede en del :o(  Men vi fulgte planen og handlede ind til frokost og kørte til nationalparkens visitor center.

Den guidede tur vi ville købe billetter til var ved “Balcony House”. Vi havde læst inden, at for at deltage på turen skulle man kunne kravle op af en 10 meter høj stige og kravle igennem et forholdvis snævert hul der var 4 meter langt. Inden vi købte biletterne var der et “test hul” så man kunne se om man kunne komme igennem det ægte hul. Vi testede alle hullet og vi kunne alle komme igennem :o) Så biletterne blev købt.

Da parken er temmelig stor skulle vi køre direkte ned til start stedet, selvom der var næsten 1,5 time til start (vi skulle være der 10 minutter før). Det eneste vi kunne nå på turen derhen var et toilet stop.

Vi ankom 15 minutter før start og vores “ranger” samlede os alle og begyndte at udspørge mange af deltagerne om tilholdsted og hvad de arbejde med. Da vi blev spurgt, sagde vi selvfølgelig Danmark, hvilket han syntes var fedt, men skyndte sig videre til de næste (jeg tror ikke helt han vidste hvad han skulle spørge til vedr. Danmark).

Vores ranger fortalte mange gode og relevante historie om de beboer som havde bygget og boet i husene. Virkelig spændende og han var god til at fortælle.

Vi skulle nu op af den store stige, hvilket især Villads var nervøs over (men vi var da også nogle andre der lige skulle trække vejret en ekstra gang). Opstigningen gik rigtigt fint og Villads kom også op (det havde jeg faktisk ikke troet). Herefter kunne vi se de boliger som var ved “Bolcony House”. Super spændende at se. Vi gik igennem nogle snævre gange for at komme fra det ene til det andet område.

Da turen var slut skulle vi igennem den meget snævre tunnel og derefter op af en stejl skrant (dog med god hjælp af stiger og rækværk). Vi kom alle igennem tunellen og kom op på vejen igen. Super fed oplevelse, den tror jeg ikke vi glemmer med det samme :o)

Herefter kørte vi rundt i parken og så de mange udsigtpunkter med skøn natur og flere af de små “byer”. Vi fik også besøgt nationalparkens museum. Generelt var vejret fint, dog noget koldere end vi havde håbet på og til sidst på turen begyndte det at hagle rigtigt meget. Men da vi havde set det vi skulle se, gjorde det ikke så meget. Herefter kørte vi tilbage til hotellet hvor alle andre end mig tog en tur i poolen.

Aftensmaden fik vi på den lokale restaurant lige ved hotellet. Her fik vi store bøffer, en god sandwich, pizza og en hvid chili.

I morgen forlader vi Colorado og tager til Utah :o)

Sune

3 thoughts to “Dag 20 – Mesa Verde Nationalpark”

1. Hi over there

Super skønne dage med flot natur, enestående variation og overraskelser og oplevelser om stort set hvert sving på vejen.

Herhjemme nyder vi det gode danske forårsvejr med nattefrost, hagl, regn og vind. Nej – det kunne være værre, men så sandelig også bedre

Fortsat god tur….

2. Det lyder bare til I har en fantastisk tour!! Det kan godt være jeg ikke når at få læst en go’ bog inden barslen slutter – meeen jeres fortælling er en rigtig hyggelig erstatning